Урок в 11 - Б класі
Павло Тичина - поет трагічної долі
КОНСПЕКТ УРОКУ
Тема: Павло Тичина - поет трагічної долі
Мета : збагатити знання учнів про життя і творчість П. Тичини новими фактами; формувати навички сприйняття ідейно - художнього новаторства поета; спонукати учнів до роздумів над ранньої лірикою автора; виховувати естетичний смак, любов до рідного краю; вчити працювати не тільки на свій результат, а й на результат групи
Обладнання: мультимедійний проектор, роздатковий матеріал.
епіграфи:
Не віриться, що він людина з обличчям,
паспортом і прізвищем. Його можна залишити на
самотньому острові серед океану, де не було б
жодної людини, - він і там би створював свої пісні серед
пальм і звірів.Чи багато світових поетів так вміють?
Павло Тичина - це голос самої землі, вперше
заговорила людською мовою.
Євген Маланюк
Від кларнета твого пофарбована дудка залишилася!
Євген Маланюк три роки тому
хід уроку
І. Організаційний момент .
Здрастуйте, шановні одинадцятикласники! Шановні гості! Сьогоднішній урок почнемо латинським прислів'ям: «Життя коротке, а мистецтво вічне». Іноді те, що створила людина, залишається жити у віках. Людина смертна, її вік недовгий. Але вона має душу, і то, що створено його душею, залишається жити в душах інших людей. Це і пісні, і музика, і живопис і, звичайно поезія.
Бо хто такий поет? Яке його місце в житті? Можливо, він вище за інших і має право вчити людей тому, як треба жити? Або він повинен бути дзеркалом, що відображає в своїй поезії долі країни і почуття людей? Або, нарешті, поет має право тільки на відображення в поезії своїх власних думок і почуттів?
Можливо, відповісти на ці питання нам допоможе творчість відомого українського поета Павла Григоровича Тичини. Він неповторний, не схожий ні на одного з художників світової літератури, і в той же час поет трагічної долі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Подивіться на дошку! В правому куті записано два епіграфи до нашого уроку. Ці висловлювання належать відомому поету Є. Маланюка.
Прочитайте їх.
Як ви розумієте ці слова? (Відповіді учнів).
Так! Вони протилежні за змістом. У першому - захоплення, в другому - розчарування.
Проблемне питання . Чому змінилася думка Є. Маланюка?
І справедливі йогозвінувачення?
Девіз уроку:
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх.
Г. Форд
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель . Ми з вами сьогодні створимо віртуальний сайт
який цілком може перетворитися в реальний на уроці інформатики. Ця інформація допоможе вам при підготовці до ЗНО. Отже, є три комп'ютерні центри .У вас на партах віртуальні ноутбуки, працюємо з ними. Подивіться на меню сайту. Головна сторінка - це тема нашого уроку «Тичина - поет трагічної долі». А почнемо роботу з найважливіших відомостей з життя поета. Заповнюємо сторінку сайту «Стежками біографії Тичини». У кожного комп'ютерного центру свої завдання.
1-й центр: 1) рік народження (1891)
2) місце народження (село Піски Чернігівської області)
3) сім'я (багатодітна, 13 дітей, батько - Григорій Тичина, дяк, учитель граматики, мати Марія Василівна, з сім'ї священнослужителя)
2-й центр : 1) обдарування (мав унікальний голос, музікальнійслух, навіть співав в церковному хорі)
2) навчання ( Чернігівська бурса, чернігівська семінарія, потім - Чернігівський Комерційний інститут (вищої освіти не отримав через першу світову в
3) «літературні суботи»
(В Коцюбинського проводилися «років. Суботи», куди і привів молодого Тичину його вчитель, і це вирішує подальшу долю юнака: серед трьох муз - Музика, Живопис, Поезія Тичина обирає
саме Поезі
3-й центр
1) відомі збірники ( «Сонячні кларнети», «Плуг», «Вітер з України»)
2) посади (Тичина - академік, в 1923 вибирають дійс ним членом Всеукраїнської академії наук, Тичина - директор інституту мови і літератури в Башкирії, 1943-1948
Міністр освіти України)
3) місце поховання (помер в 1963 похований в Києві на Байковому кладовищі)
Наступна сторінка сайту «Збірник« Сонячні кларнети » . Вона стала сенсацією в українській літературі. Бажан писав: «Ми насолоджуємося красою українського слова, яке ... грало, співало, звучало, гриміло, лилося зі сторінок тієї незабутньої книги».
- Представників 1-го центру нагадайте нам, чому цей збірник має саме таку назву?
Учень ( орієнтовна відповідь ). Перша збірка, що вийшов в 1918 році. Називалася «Сонячні кларнети». Кларнет - духовий інструмент, з латині означає «ясний». Так названий інструмент по його звук - чистий, ясний, бадьорий. Сонячні кларнети - музика сонця, а сонце - джерело всього живого, символ життя, радості, щастя. Назва збірки - авторське розуміння гармонії світу.
Учитель . Дійсно, в віршах збірки з'єдналися дві музи - Музика і Поезія з братом Малярством. Тому картини заговорили звуками, звуки утворили полотна, слова засяяли фарбами.
Завдання комп'ютерним центрам. Виконайте завдання з теорії літератури:
1) кларнетизм - це ... (творча манера письма Тичини, це поняття визначив літературознавець Юрій Лавриненко. Кларнетизм характеризують такі поняття: «кольоровий слух», «слуховий колір», аристократичність духу, поетичний всесвіт ін.)
2) вітаїзм - це ... (вчення про життєву силу, про якісні відмінності живої та неживої природи. Збірник «Сонячні кларнети» відображає філософію вітаїзму, тобто життєствердження, символізує світову гармонію, радісний гімн природі і житті.)
3) експресія - це ... (особливий прийом виразності поетичного мовлення, коли активно застосовуються різні методи. Тому характерна риса поезії 20-30-х років експресивність.)
Учитель . Художник, який в своїх творах поєднав три види мистецтва, а саме слово, музику і живопис досягла найбільш точної передачі своїх почуттів, а значить доніс читачеві всю глибину своєї душі. І ми зараз можемо в цьому переконатися.
Адже наступна сторінка сайту «В симфонії слів, звуків, кольорів ... ». Пропоную відчути естетичну насолоду від вірша «Арфами, арфами ...»
-. Що ви почули в цьому вірші?
Який настрій?
Ми говоримо про те, що вірші Тичини мелодійні, тому послухаємо запис пісні у виконанні сестер Тельнюк. А 1-й комп'ютерний центр малює картину (словесну) Що намалюєте, а головне кольору виберете) Змінився загальний настрій? (Ні. Додалися більш оптимістичні, життєстверджуючі нотки) . Представляємо картину.
Відповідь учня. Ми б намалювали молодого хлопця, який десь в полі серед квітів грає на арфі, а повз проходить весна в образі молодої дівчини - красуні, в якій на голові вінок з різних квітів Загальний фон картини світло - зелений поступово переходить в блакитне небо, присутні відтінки перламутрового, жовтого.
Учитель . Дякуємо. Дійсно, ліричний герой поезії заворожений красою. Треба кожному з нас розуміти, що ми люди - наділені здатністю відчувати красу і прагнути жити з нею в гармонії. Завдання вашому центру скласти паспорт до цього вірша ,, а ми слухаємо шедевр любовної лірики - вірш «О панно Інно, панно Інно». Згадайте, як історія написання цього вірша пов'язана з поезією «Арфами, арфами ...».
Учень . Те Павло Тичина прочитав в суспільстві свій вірш «Арфами, арфами». Він усім сподобався, тільки одна дівчина на ім'я Поля, сказала, що вона начебто вже чула. Автор зніяковів, не знав, що відповісти, але втрутилася Інна - сестра Поле, яка стала доводити, що вірш цілком оригінальний. Це були сестри Коновал. Жердину дивився на дівчат, а бачив лише Полю. Гарна, запальна ... Він розумів, що вона йому дуже подобається. А ось він їй? Він ще не знав, що буде далі. А склалося так. Він з Полів стрічатіметься не раз. Полюбив її безнадійно, але вона ... Переконавшись, що дівчина його любить, перестраждавши, Тичина написав вірш «О панно Інно, панно Інно ...», і подарував сестрі Поліні.
. А тепер давайте послухаємо пісню, композитор Морозов, а другий комп'ютерний центр малює картину.
Учень. Ми б намалювали кімнату. Сутінки. За столом хлопець, Він дивиться у вікно, на тлі світла ліхтарів мерехтить сніг. А на столі перед ним фото коханої дівчини. Ми б намалювали цю картину сіро - білих фарбах.
Учитель . Критик Тельнюк в своєму відгуку до цього вірша написав так: «Кожне слово - як клавіш. Кожне слово - як інший звук. Цнотливо. Чисто. Без всякого зайвого слова. Такі поезії є не пишуться щодня. Навіть Павла Тичини ». Завдання другому комп'ютерному центру скласти паспорт вірші «О панно Інно ...».
Фразу «Ви знаєте ...» кажуть майже пошепки найближчим знайомим. А в Тичини цим словами починається один з найвідоміших віршів раннього періоду - «Ви знаєте, як липа шелестить ...» прослухають вірш. Що найбільше вражає в цій поезії?
Учні. ( Оригінальна побудова, дві строфи, які містять і риторичні питання і риторичні вигуки)
Учитель . А зараз послухаємо музику і намалюємо картину.
Учень. Ми б намалювали місячну весняну ніч, ліс, закоханий юнак згадує кохану дівчину, він щасливий на тлі прекрасної української ночі, і хоч і малювали б ми ніч, але кольору обрали яскраві, багато зірок на небі роблять ніч світлою, можна розгледіти щасливий вираз обличчя юнака. Або є ще один варіант намалювати сплячу красуню.
Учитель . Цей вірш дуже чуттєвий, переплелося все: фарби, звуки, запахи, відчуття. Ви складаєте паспорт вірші «Ви знаєте, як липа шелестить ...» .А у нас вже готові звітувати по-й центр. Слухаємо вас:
Паспорт «Арфами, арфами ...»
1. Рік написання
2. Літературний рід
3. Жанр
4. Форма лірики
5. Ведучий мотив
6. Віршований розмір
7. Художні засоби
Учитель. Коли навколо - чудовий світ, а ти щасливий, то хіба замислюєшся над тим, чому тобі так радісно? Так і поет - не прагне логічно пояснити, розкрити таємницю щастя своїм читачам. Він сам створює гармонію і кличе до свого світ: радійте, будьте молоді і щасливі. Життя того варте!
Жердину - новатор поезії, блискучий майстер слова, і його поезія не могла не знайти відгук у світі - міжнародне визнання. Про нього говорять в Європі. Але не все склалося як хотілося ... Згадаймо страшні реалії епохи, в яку жив і творив Тичина.
Учень . Двадцятої, 30-ті роки ХХ ст. дуже складні. Перша світова війна, революція, надія на нову державність, громадянська війна. Більшість українських письменників вірили, що нова влада, на словах сповідуючи демократичні принципи, дійсно дозволить писати правду, творити за велінням серця і розуму. Але насправді політика Сталіна була спрямована на переслідування навіть найменшого вільнодумства і проявів національного духу. Щоночі «чорний ворон» вихоплював все нові і нові жертви. Гинула інтелігенція. Походив безпрецедентний в світі геноцид.
У цей період виникає багато різних угруповань з різними поглядами на мистецтво: «ВАПЛІТЕ», «Гарт», «Плуг», «Молодняк». Але тоталітарній системі потрібні могло не таланти, а вірнопіддані, тому влада грубо втручається в літературний процес і почала фізичне знищення художників. Цей період названий «розстріляним відродженням». Трагедію української літератури відображають дані статистики: у 1930 році. Налічувалося 259 українських письменників, а після один тисяча дев'ятсот тридцять сім їх залишилося 36.
Учитель . Щоб вижити в таких страшних умовах треба було приймати умови гри, які диктувала система, йти на компроміси, славити Леніна, Сталіна, комуністичну партію. Тоді знали всіх Тичини: за кордоном - людини, яка грала на «Сонячні кларнети», а в Радянському Союзі заідеологізованого ілюстратора ідей компартії. Ось і пише Тичина вірш «Партія веде».
Читаємо вірш. бесіда:
- Яке первинне сприйняття твору? (Здається, що це зовсім інший автор, а не автор «Сонячних кларнетів»)
- Чи є в ній музика?
- Або зображені в поезії картини природи?
- Які ідеали, цінності передає вірш? (Головне партія, не потрібно ні про що замислюватися, тобі скажуть, що робити)
- Присутній у вірші мальовничість музикальність? (Ні пейзажу, скуповуючи передача дійсності)
- Якщо ранній Тичина - це поєднання в творчості і символізму та імпресіонізму, то згадайте, як називався цей літературний напрям? (Соціалістичний реалізм)
А тепер подивіться на дошку, прочитайте ще раз епіграфи до уроку і дайте відповідь на проблемне питання.
(Орієнтовні відповіді)
- Я думаю, що ми не маємо права засуджувати радянських письменників за їх діяльність, адже це було спробою вижити.
- А я думаю, що справедливі звинувачення, інші ж не пішли на компроміс з совістю, я не проти компромісів, але не в таких питаннях, коли вирішується доля країни.
- А мене дуже вразили рядки вірша В прекрасний час
Неповторний час, - про який цей час йдеться, якщо вірш написано в 1933 році., А відомо, що це рік страшного голоду в Україні.
Учитель . Важке питання. Ніхто не може відповісти на нього однозначно. Кожен вирішує його для себе сам А з іншого боку не було б у Тичини віршів, як «Партія веде», він би не міг встати на захист своїх товаришів перед органами НКВС. Пожертвувавши поетичним талантом, Тичина все - таки залишився людиною. І те, що після війни освіту залишалася українською, що діти вчилися за українськими підручниками, - повністю його заслуга як міністра освіти. У своїй статті «Феномен доби» Стус писав: «Тичина така ж жертва суспільства по Косинка, Хвильовий, Куліш. З однією різницею - їхня смерть фізично не означала смерті духовної. Жердину - фізично живий, помер духовно. Фізична смерть прийшла пізніше. Його не стало 16 вересня 1967. Перед смертю він відчув, ніж була для нього, майже сорокарічна роль, звідки йшла режисура і сценарій. Незадовго до смерті прочитавши заборонену в СРСР поезію Маланюка «Сучасники», звідки ці слова: «Від кларнета твого пофарбована дудка залишилася», Тичина сказав: Все це правда, - додавши: «Він єдиний мене зрозумів».
І якщо В. Стус - безкомпромісний Стус, який загинув в таборах, в патріотизмі якого сумніватися не доводиться сказав: «Я полюбив Павла Тичини. Його горе стало нашим горем ». Він зрозумів і пробачив Тичини. Так давайте і ми слідом за ним зробимо це.
ІV. Домашнє завдання . Остання сторінка нашого сайту «Зворотній зв'язок». Запишіть домашнє завдання. Написати літературний критичний твір «Моє відкриття поезії Тичини»
Презентація до уроку:
Презентація "Павло Тичина". Концепція: Офіційний сайт from Олена Задирака
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 5 КЛАСІ
Тема. Спрощення в групах приголосних
Мета уроку: з'ясувати наступне мовне явище в українській мові як спрощення; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; навчитися застосовувати правила спрощення на практиці; розвивати усне та писемне мовлення, звукову та зорову пам'ять, критичне мислення; виховувати інтерес учнів до мови.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, мультимедійний проектор
хід уроку
І. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя. Здравствуйте всем! Наперекір нервової зими дарую вам щирі вітання і посмішку. А ви сьогодні посміхалися рідним, перехожим? Ні? Тоді подивіться один на одного і посміхніться. Від ваших посмішок день буде сонячним, а завдання на уроці легкими і зрозумілими.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
1 .Давайте згадаємо попередній матеріал, гра «Закінчи речення» ( слайд 1) .
2 . Виконаємо завдання «Розумний перо» . Вам необхідно виправити помилки в словах, згадати орфограми. Увага на екран (слайд 2) . Один учень з цим же завданням працює біля дошки з картою.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1 . Увага на екран ( слайд 3).
Мабуть, вам відомо особа вірменського актора театру і кіно .А давайте прочитаємо його прізвище. Чи можете ви легко і чітко вимовити це прізвище? Чому? (Мкртчян - 5 приголосних поспіль). А чи відомі вам власне українські слова, в яких була б така кількість згодних? Дійсно, таких слів немає.
2. Прочитайте звуки з першого стовпчика [ждн] , [Здн], [ст.л. ], [СТН], а тепер прочитаємо звуки з іншого колонки [жн] , [зн] , [сл] , [сн] .Який читається легше? Чому?
ІV. Засвоєння нових знань .
1.Слово вчителя . Українська мова є одним з найбільш мелодійних мов в світі. Милозвучність досягається різними засобами: чергуванням окремих голосних і приголосних звуків, вживанням паралельних форм слова. Крім того, милозвучність досягається шляхом спрощення в групах приголосних.
Іноді при створенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один з звуків доводиться.
2.Спробуемо досліджувати це мовне явище в порівнянні двох мов: російської та української.
Російська мова Українська мова
Область + н = обла СТН ой область + н = обла сн ий
Проїзд + н = прое Здн ой проїзд + н = про її зн й
Висновок: спрощення властиво тільки українською мовою. Спрощення - це випадання звуку з групи приголосних.
3. Традиційна физкультминутка «Ялинка».
4. Увага на екран (слайд 5)
Мова - морська глибина, яка має дРисунок в тексте
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diem nonummy nibh
euismod tincidunt ut lacreet dolore magna aliguam erat volutpat. Ut wisis enim
ad minim veniam, quis nostrud exerci tution ullamcorper suscipit lobortis nisl
ut aliquip ex ea commodo consequat.
">ва береги: берег голосних і берег приголосних. Розглянемо гарне слово «любити». Розподілимо букви по берегах. А морська перлина з'єднає ці букви у склади. Як читається це слово? Так, легко, милозвучно. А що ж відбувається зі словом «тиждень» (слайд 6)
Ми бачимо, що на березі приголосних зібралася більшу кількість букв. Утворити прикметник і спостерігаємо за тим, що відьуваеться з згодним д.
Отже, за правилом спрощення відбувається випадання звуків.
5. Тренувальні вправи (слайд 7)
Учитель . Але в цьому правилі є винятки. А допоможе нам їх запам'ятати тренінг - ключ «Рука» . Обхопіть правою рукою зап'ястя лівої руки - це прикметник зап'ястний , проведіть ніжним дотиком від зап'ястя до кінчиків пальців - це дотик називається пестить. Зробіть кулачок і проведіть пальцями по кісточках - це дотик називається кістлявий . Викидайте по черзі пальчики руки шістнадцять разів і запам'ятайте числівник шістнадцять . Зробіть руху рукою, ніби щось збираєте - це рух називається умовно хворостняк. А тепер покажіть пальцем на себе - цей жест називається хвалькувато.
Запишіть по пам'яті ці слова. Порівняйте з екраном (слайд 8)
6 .А тепер самостійно вивчіть спрощення в дієсловах, зробіть висновок (слайд 9)
7 . Робота з підручником.
8 . Спрощення не відбувається в словах іншомовного походження (слайд 10)
9 . Творче моделювання (слайд 11)
10 .Лінгвістічна завдання (слайд 12)
V. Підсумки уроку.
1. «Мікрофон» (слайд 13)
2. Оцінка учнів.
V і. Домашнє завдання
ПРЕЗЕНТАЦІЯ До уроку
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 5 КЛАСІ
Тема. Спрощення в групах приголосних
Мета уроку: з'ясувати наступне мовне явище в українській мові як спрощення; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; навчитися застосовувати правила спрощення на практиці; розвивати усне та писемне мовлення, звукову та зорову пам'ять, критичне мислення; виховувати інтерес учнів до мови.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, мультимедійний проектор
хід уроку
І. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя. Здравствуйте всем! Наперекір нервової зими дарую вам щирі вітання і посмішку. А ви сьогодні посміхалися рідним, перехожим? Ні? Тоді подивіться один на одного і посміхніться. Від ваших посмішок день буде сонячним, а завдання на уроці легкими і зрозумілими.
Я щиро бажаю успіхів усім:
Вам і собі, і гостям дорогим!
Щоб ні зима, ні вітри холодні
Не завадили нам сьогодні.
Подорожуємо ми етапами уроку
До знань і вмінь, забувши слово «спокій»
Так само починаємо, розгорніть зошити, запишіть дату і тему уроку «Спрощення в групах приголосних».ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
1 .Давайте згадаємо попередній матеріал, гра «Закінчи речення» ( слайд 1) .
2 . Виконаємо завдання «Розумний перо» . Вам необхідно виправити помилки в словах, згадати орфограми. Увага на екран (слайд 2) . Один учень з цим же завданням працює біля дошки з картою.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1 . Увага на екран ( слайд 3).
Мабуть, вам відомо особа вірменського актора театру і кіно .А давайте прочитаємо його прізвище. Чи можете ви легко і чітко вимовити це прізвище? Чому? (Мкртчян - 5 приголосних поспіль). А чи відомі вам власне українські слова, в яких була б така кількість згодних? Дійсно, таких слів немає.
2. Прочитайте звуки з першого стовпчика [ждн] , [Здн], [ст.л. ], [СТН], а тепер прочитаємо звуки з іншого колонки [жн] , [зн] , [сл] , [сн] .Який читається легше? Чому?
ІV. Засвоєння нових знань .
1.Слово вчителя . Українська мова є одним з найбільш мелодійних мов в світі. Милозвучність досягається різними засобами: чергуванням окремих голосних і приголосних звуків, вживанням паралельних форм слова. Крім того, милозвучність досягається шляхом спрощення в групах приголосних.
Іноді при створенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один з звуків доводиться.
2.Спробуемо досліджувати це мовне явище в порівнянні двох мов: російської та української.
Російська мова Українська мова
Область + н = обла СТН ой область + н = обла сн ий
Проїзд + н = прое Здн ой проїзд + н = про її зн й
Висновок: спрощення властиво тільки українською мовою. Спрощення - це випадання звуку з групи приголосних.
3. Традиційна физкультминутка «Ялинка».
4. Увага на екран (слайд 5)
Мова - морська глибина, яка має д
">ва береги: берег голосних і берег приголосних. Розглянемо гарне слово «любити». Розподілимо букви по берегах. А морська перлина з'єднає ці букви у склади. Як читається це слово? Так, легко, милозвучно. А що ж відбувається зі словом «тиждень» (слайд 6)
Ми бачимо, що на березі приголосних зібралася більшу кількість букв. Утворити прикметник і спостерігаємо за тим, що відьуваеться з згодним д.
Отже, за правилом спрощення відбувається випадання звуків.
5. Тренувальні вправи (слайд 7)
Учитель . Але в цьому правилі є винятки. А допоможе нам їх запам'ятати тренінг - ключ «Рука» . Обхопіть правою рукою зап'ястя лівої руки - це прикметник зап'ястний , проведіть ніжним дотиком від зап'ястя до кінчиків пальців - це дотик називається пестить. Зробіть кулачок і проведіть пальцями по кісточках - це дотик називається кістлявий . Викидайте по черзі пальчики руки шістнадцять разів і запам'ятайте числівник шістнадцять . Зробіть руху рукою, ніби щось збираєте - це рух називається умовно хворостняк. А тепер покажіть пальцем на себе - цей жест називається хвалькувато.
Запишіть по пам'яті ці слова. Порівняйте з екраном (слайд 8)
6 .А тепер самостійно вивчіть спрощення в дієсловах, зробіть висновок (слайд 9)
7 . Робота з підручником.
8 . Спрощення не відбувається в словах іншомовного походження (слайд 10)
9 . Творче моделювання (слайд 11)
10 .Лінгвістічна завдання (слайд 12)
V. Підсумки уроку.
1. «Мікрофон» (слайд 13)
2. Оцінка учнів.
V і. Домашнє завдання
ПРЕЗЕНТАЦІЯ До уроку
спрощення from Олена Задирака
Немає коментарів:
Дописати коментар