До уроків літератури

06.05.2020 

Микола Кіндратович Вороний 
(1838-1938)
Вашій увазі два ліричних твори "Блакитна Панна" (ЗНО) та "Інфанта"
 ВАЖЛИВО !!!   Зачинатель українського модернізму - СИМВОЛІЗМУ
                         Належить до митців "розстріляного відродження" ( див. картинку №2)
Надзвичайно багатогранна особистість ( див. картинку№1)
                                                                          Що треба знати
1. Прочитайте біографію М. Вороного за підручником.
2. Прослухайте відео до 4.25 хв.
3. Прослухати аудіозаписи творів.
4. За поданими картинками скласти паспорти творів.
5. Вивчити вірш "Блакитна Панна " напам'ять. ВІДЕОЗВІТ. Дедлайн здачі - вівторок 12 травня.

                                                                                                №1
МИКОЛА ВОРОНИЙ - презентація з української літератури
№2



Урок 51. Символізм як літературний напрям. Традиції і новаторські ...



Микола Вороний  «Блакитна Панна»













М. Вороний “Інфанта”. Узагальнено-ідеалізований жіночий образ як сюжетний центр символістського твору
















15.04 2020
АЛГОРИТМ ДІЙ
1. Ознайомтесь з історією написання драми - феєрії.
2. Прочитайте теорію літератури.
3. За поданою інформацією складіть і запишіть паспорт твору.
4. Прочитайте твір за посиланням або прослухайте аудіокнигу.
5. Подивіться фільм для повного розуміння. Цей твір ДУЖЕ люблять давати на ЗНО, тому знати зміст, розбиратися ,хто з героїв є хто , ви просто зобов'язані.( Характеристика героїв наступного разу і уривок напам'ять).
                              ВИ ДОРОСЛІ !  ВИ САМОСТІЙНІ!  ВИ МОЛОДЦІ!  ПРАЦЮЙМО!

                                Хто хоче більше знати, треба менше спати ( нар.творчість).

Леся Українка .Драма - феєрія "Лісова пісня".Фольклорно-міфологічна основа сюжету.

«Лісова пісня» (1911). Історія написання.

Найвищим мистецьким здобутком Лесі Українки є «Лісова пісня». Цей шедевр вона написала всього лише за три тижні в м. Кутаїсі (Кавказ). Леся дуже сумувала за Батьківщиною, крім того, знову загострилася її хвороба. Ідея створити «Лісову пісню» була навіяна спогадами дитинства.
Леся Українка в листі до матері писала: «Мені здається, що я просто згадала наші ліси та затужила за ними. А то ще я й здавна тую Мавку1 “в умі держала”, ще аж із того часу, як ти в Жабориці мені щось про мавок розказувала, як ми йшли якимсь лісом із маленькими, але дуже рясними деревами. Потім я в Колодяжно- му в місячну ніч бігала самотою в ліс (ви того ніхто не знали) і там ждала, щоб мені привиділася мавка».
1 Мавка — лісова русалка, німфа.
Жанр твору. За жанром «Лісова пісня» — драма-феєрія (таке визначення твору дала сама Леся Українка).

Теорія літератури

Феєрія (з фр. feerie, від fee — фея, чарівниця) — театральна або циркова вистава з фантастично-казковим сюжетом, сценічними ефектами й трюками. Наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст. елементи феєричності проникають у літературу, зокрема в драматургію. Виникає так звана драма-феєрія (драма-казка), для якої характерні: - виразне ліричне начало; - зіставлення природного й людського; - широке використання міфічних і фольклорних образів, фантастичних елементів тощо.
Драма-феєрія стала набутком неоромантичної естетики.
«Лісова пісня» — нова жанрова форма, створена Лесею Українкою, це проблемна філософська драматична поема, де опоетизовано красу людських взаємин: потяг до щастя, незбагненну силу великого кохання.
Ідейно-тематичний зміст. В одному з листів Леся писала, що ця драма була створена на честь «волинських лісів». Ця місцевість дивовижно мальовнича, казкова й нині.
Тема драми - феєрії: зображення світу людини й світу природи в їх гармонійних і суперечливих взаєминах, краси Полісся.
Ідея: оспівування краси людських взаємин, пориву до щастя, незбагненної сили великого кохання. Головна думка твору вкладена у вуста Лісовика : "Ніяка туга краси перемагати не повинна".
Дійові особи: Лукаш, його мати, дядько Лев, Килина, Мавка, Лісовик, Перелесник, Водяник, Русалка Польова, Злидні, Доля, Пропасниця, Потерчата, Куць, " Той, що в скалі сидить"(Марище), "Той, що греблі рве".
Особливості композиції:драма - феєрія складається  з прологу і трьох дій, кожна починається пейзажем відповідної пори року ( рання весна, пізнє літо, пізня осінь, яка переходить у зиму).
Основний конфлікт - суперечність між мрією та дійсністю, неспівмірність духовно - підненсеного й матеріально - приземленого в душі , конфлікт людини в людині.
Місце події : Волинь (Полісся)
!!!  ВАЖЛИВО ДЛЯ ЗНО  ( записати в зошити)
Додаткові відомості:
1. Рядки в драмі - феєрії "Се вони вже не щебечуть, не тьохкають, як завжди, а співають "Цілуй! Цілуй" Цілуй!" перегукуються з твором "Чари ночі" О. Олеся (вивчатимемо пізніше)
2. Ідея незнищенності кохання єднає драму Лесі Українки та повість "Тіні забутих предків" М. Коцюбинського.
3. Проблема - " нерівня душ - це гірше , ніж майна" - єднає драму і роман Ліни Костенко "Маруся Чурай" ( 11 клас).






                                                           
                                                                          08.04.2020
ЗАВДАННЯ:
1.Згадайте біографію Лесі Українки ( відео, інформація на сторінці, підручник)
2. Інформацію виділену червоним вивчіть напам'ять.
3. Вивчіть напам'ять вірш, розкажіть батькам, оцінку повідомте.
4. Прослухайте аналіз вірша ( відео № 2), прочитайте інформацію на сторінці. Особливу увагу зверніть на художні засоби ( таблиця).
5. Пройдіть тести.
Леся Українка (Лариса Петрівна Косач)
Її називають:
Дочка Прометея
Співачка досвітніх вогнів
Справжнє ім’я Лесі Українки – Лариса Петрівна Косач, вона представниця неоромантизму, або «новоромантизму». Це стильова хвиля модернізму, що виникла в українській літературі на початку XX століття, де долається трагічний конфлікт між мрією та реальністю, прокладається «місток» між ними. Головні герої – сильні люди з потужною силою волі, що прагнуть зробити мрію дійсністю.

  

Леся Українка біографія стисло ( найважливіше виділено червоним)
                    Народилася 25 лютого 1871 в місті Новограді-Волинському.
                    (Мати – Олена Пчілка, Батько — високоосвічений поміщик, дядько – Михайло Драгоманов).
                     У будинку Косачів часто збиралися письменники, художники і музиканти, влаштовувалися вечори і домашні концерти Вчилася у приватних учителів.Не закінчила жодного навчального закладу. 
                       1881 рік став початком захворювання на туберкульоз .Почалася 30 літня війна із хворобою. Тяжко хвора Леся вивчає класичні мови (грецьку і латинську).
                       Восени 1883 року Лесі зроблено операцію на лівій руці, видалили кістки, уражені туберкульозом. У грудні Леся повертається з Києва до Колодяжного, стан здоров’я поліпшується, з допомогою матері Леся вивчає французьку і німецьку мови. 
                        Починаючи з 1884 року Леся активно пише вірші («Конвалія», «Сафо», «Літо краснеє минуло» і ін.) і публікує їх у часописі «Зоря» . Саме цього року з’явився псевдонім «Леся Українка»
                      1885 року у Львові вийшла збірка її перекладів творів Миколи Гоголя (виготовлена нею спільно з братом Михайлом). Українка багато перекладала (М. Гоголя, А. Міцкевича, Г. Гейне, В. Гюґо, Гомера й ін.). 
                      Про рівень її освіти може свідчити факт, що у 19-літньому віці написала для своїх сестер підручник «Стародавня історія східних народів».
                       Побувавши 1891 в Галичині, а пізніше й на Буковині,Леся  Українка познайомилася з багатьма визначними діячами Західної України ( І. Франком, М. Павликом, О. Кобилянською, В. Стефаником, О. Маковеєм, Н. Кобринською. ).
                        1894 рік — навчання в художній школі М. І. Мурашка в Києві. У травні поетеса вирушає за кордон до дядька М. Драгоманова. Вимушені потребою лікування подорожі до Німеччини, Австро-Угорщини, Італії, Єгипту, кількаразові перебування на Кавказі, в Криму збагатили її враження та сприяли розширенню кругозору письменниці. 1902 рік поетеса провела на лікуванні в Сан-Ремо (Італія), живе в Одесі, Києві. У Чернівцях вийшла її збірка поезій «Відгуки». 1903 драматична поема «Вавілонський полон», вірш «Дим». 1904-1905 рр. — поезії «Дочка Ієфая», «Напис в руїні» та ін. Друге видання збірки «На крилах пісень». «Осіння казка», «Пісні з кладовища», «Пісні про волю», вірші «Мріє, не зрадь!», «Упоєні на бенкетах кривавих…», діалог «Три хвилини».
                     На початку березня 1907 року Леся Українка переїжджає з Колодяжного до Києва. 7 серпня 1907 р. Леся Українка та Климент Квітка офіційно оформили шлюб у церкві, живуть в Криму. Поетеса завершує драматичну поему «Кассандра». Жандармами вчинено обшук на квартирі Косачів, конфісковано 121 книжку. Л. Українку разом із сестрою Ольгою заарештовано. У 1908 році Леся Українка перебувала в Ялті, Києві, Одесі, Євпаторії, Батумі, Тбілісі. їздила до Берліна на консультацію з професором щодо операції на нирках.
                    Останні роки життя Л. Косач-Квітки пройшли в подорожах на лікування до Єгипту й на Кавказ. 
                   Померла 1 серпня 1913 року в Сурамі у віці 42 років.

ВАЖЛИВО!!! Біографічні відомості Лесі Українки можете використати у творі ЗНО, а саме:
якщо тема про силу духа - наводите її боротьбу з хворобою, сильний характер, силу волі, віру у свої сили.
якщо тема про освіту - наводите той факт, що не закінчувала жодного закладу, але знала близько 10 мов, займалася перекладами, написала підручник( дивіться вище).

До прогами ЗНО увійшли два твори:
1. «Contra spem spero!»
2. "Лісова пісня"



Леся Українка. "Contra spem spero!" | дисКурсЦей вірш у вас має асоціюватись з цією картинкою!

Переклад: "Без надії сподіваюся».
Збірка: «На крилах пісень».
Рід: лірика.
Жанр: ліричний вірш (медитація).
Різновид лірики: філософська.
Мотив: заперечення тужливих настроїв, протиприродних молодості, оптимізм людини за будь-яких життєвих ситуацій.
Образи: думи, весна, переліг, Сізіф (античність), провідна зоря (біблійний), крута крем’яниста гора, пісня весела.
Художні засоби: дивіться таблицю
⛰🌼«Contra spem spero!» Леся Українка(1890)🌼⛰ • Contra spem ...
ТЕСТИ
1. Назва вірша Лесі Українки «Contra spem spero!» означає
А

без надії сподіваюсь

Б

надія вмирає останньою
В

надіюсь і сподіваюсь

Г

боротися до кінця

2. Імпульсом до написання поезії стало(стала)


А

переживання через смерть С.Мержинського

Б

загострення в авторки хвороби
В

поїздка до подруги Ольги Кобилянської «на зелену Буковину»

Г

намагання підтримати тітку Олену на засланні
3. Уся поезія побудована на

А

метафорах

Б

афоризмах
В

антитезах

Г

паралелізмі
4.Основний мотив вірша

А

боротьба добра і зла в душі ліричної героїні

Б

втрата надії на одужання
В

переживання ліричної героїні з приводу хвороби

Г

оптимізм людини за будь-яких життєвих ситуацій
Запитання 5
Провідним художнім засобом у рядках «Гетьте, думи. Ви хмари осінні! То ж тепера весна золота!»  є

А

анафора

Б

антитеза
В

епіфора

Г

тавтологія
Запитання 6
У словах Лесі Українки «Я на гору круту крем’яную // Буду камінь важкий підіймать...» переосмислено образ

А

Прометея

Б

Геракла
В

Сізіфа

Г

Тантала
Запитання 7
Який художній засіб використано в рядках «І від сліз тих гарячих розтане / Та кора льодовая, міцна»:

варіанти відповідей
А

гіпербола

Б

порівняння
В

анафора

Г

оксюморон
Запитання 8
 У поезії є всі символічні образи, ОКРІМ

варіанти відповідей
А

гори крем'яної

Б

зірки провідної
В

нічки невидної

Г

шляху тернистого
Запитання 9
Який художній засіб використано в рядках «Буду сіять барвисті квітки, / Буду сіять квітки на морозі, Буду лить на них сльози гіркі»

варіанти відповідей
А

анафора

Б

антитеза
В

епіфора

Г

тавтологія
Запитання 10
Вірш Лесі Українки «Contra spem spero!» - яскравий приклад
А

символізму

Б

неокласицизму
В

неоромантизму

Г

романтизму
Запитання 11
 Усі характеристики стосуються твору Лесі Українки «Contra spem spero!» у рядку

А

ліричний вірш, філософська лірика, збірка «На крилах пісень»

Б

ліро-епічна поема, громадянська лірика, збірка «На крилах пісень»
В

ліричний вірш, інтимна лірика, збірка «Досвітні огні»

Г

ліричний вірш, філософська лірика, збірка «Досвітні огні»
Запитання 12
Розгляньте малюнок. Який міфологічний мотив звучить у вірші?
варіанти відповідей
А

танталові муки

Б

сізіфова праця
В

Прометеїв вогонь

Г

титанічна сила


Завдання від 25.03.2020
Шановні десятикласники,вам необхідно добре розібратись із новелою В. Стефаника "Камінний хрест" (програма ЗНО).
Пропоную такий алгоритм:
1. Подивіться фільм ( без карантину до нього точно  б руки не дійшли), так ви краще й надовго запам'ятаєте сюжет.
2. Прослухайте аналіз твору й запишіть в зошити паспорт новели.
3. Літературний диктант в зошитах письмово з фотозвітом.








Літературний диктант

1. До якого літературного об'єднання входив В. Стефаник?

2. Скільки років перебував Іван Дідух у війську?

3. У спадок від батьків Іванові лишилися тільки „хатчина завалена“ і....

4. Як стали називати Івана після того, як його протягнуло на горбі?

5. Кому адресовано репліку „За цим краєм не варт собі туск до серця брати“?

6. Чиї імена Дідух викарбував на хресті?

7. Кому Дідух залишив кошти, щоб найняти службу в церкві й справити обід, коли односельці дізнаються про його смерть?

8. Яким сюжетним елементом є танець Дідуха?

9. Де Дідух заробив гроші, за які купив ниви для синів і жінки?

10. Що мусить на собі тримати горб в описі „Такий тєжкий, що горб го не скине, мусить го на собі тримати так, як мене тримав. Хотів-єм кілько памнєтки по собі лишити“?

11. До якої країни виїздить родина Івана Дідуха?

12. Що напухало на чолі Івана, коли він піднімався з конем на горб?

13. Як звати кума Івана Дідуха?

14. Із скількох розділів складається новела „Камінний хрест“?

15. Від якої особи ведеться розповідь у новелі „Камінний хрест“?

16. Хто силоміць виніс Івана Дідуха та його жінку з хати, коли він почав танцювати?

17. До якого літературного роду належить „Камінний хрест“?

18. До якої стильової течії модернізму належить новела „Камінний хрест“?
19. Кому еалежать ці слова : " Як коротко,сильно і страшно пише ця людина"?
20.Якій темі присвячена новела?
21. Чому Іван Дідух погодився емігрувати?
22.Що свідчить про наймитську психологію головного героя новели?
23.Хто входив до складу "Покутської трійці"?
24.Який жанр є домінуючим у творчості В. Стефаника?

ЛІТЕРАТУРНІ ДИКТАНТИ
6 КЛАС

 Емма Андієвська "Говорюща риба"





11 КЛАС

Немає коментарів:

Дописати коментар