Для 9-х класів

                                                                07.05.2020
                                                             ЛІТЕРАТУРА
                                                Пантелеймон Куліш . "Чорна рада" - перший в українській літературі історичний роман - хроніка.
1.Прочитайте за підручником біографію П. Куліша (стор.250)
2. Почніть читати роман за підручником (І -ІV) розділи.
3. Подивіться фільм, для легшого сприйняття інформації.



     Любі дев'ятикласники!
                                            Вам ,мабуть, всім відомо ,що ДПА скасовано!
Вам також відомо, що ви отримаєте не табель успішності , а свідоцтво про закінчення 9 класу.
Які бали будуть у свідоцтві залежить тільки від вас! Якщо ви вважаєте, що можна когось "перехитрити" й просто відсидітись вдома, коли вся країна навчається, то я вас розчарую, бо це спрацює проти вас! Учні 9 - А класу, надсилати  виконані завдання ви маєте або на електронну адресу  zadirakaelena70@gmail.com , або  на Viber0975401078. По закінченню року  не зробіть "сюрпризів" собі й батькам. У вас ще є час виправити ситуацію й долучитись до роботи.
         Тому  нагадую:
 1.  Ви маєте  вивчити три уривки з поем Шевченка, зняти на відео або розповісти батькам , щоб вони оцінили й надіслати мені оцінки.
2. Пройти  тести за поемою "Катерина" ( нижче) .На оцінку
3. Написати літературний диктант .На оцінку!
                                                       КАРАНТИН НЕ КАНІКУЛИ!
  22.04.2020
Лірика Т.Г. Шевченка періоду  арешту, заслання й останніх років поета.
1. Прочитати вірші "Доля", " Росли укупочці, зросли..." ( стор. 239-241)
2. Прочитайте критичний матеріал до цих творів
3. Виконати завдання ( стор. 242)
4.Літературний диктант НА ОЦІНКУ надіслати до середи 29 квітня

Літературний диктант

Життєвий і творчий шлях  Тараса Шевченка

1.Назвіть роки життя Т.Г. Шевченка. 
2.У якому селі народився поет? 
3. Прізвище пана, якому належала родина Шевченків? 
4. Хто був Тарасові за няньку, коли батьки були на панщині? 
5. Хто був першим учителем малювання Тараса у Петербурзі? 
6. Яка подія відбулася в житті Тараса у 1864 році?
7. Яка книга поета була останньою?
8. Назвіть твори про дитячі роки Шевченка
9. Назвіть найвідомішу збірку Шевченка. 
10.У якому році була підписана відпускна Шевченку? 
11.Хто із діячів культури допоміг Шевченкові здобути волю? 
12.Сума викупу Т.Шевченка із кріпацтва. 

13. Скільки творів містив «Кобзар» 1840 р.? 
14. Який вірш відкриває першу поетову збірку «Кобзар»? 
15.До якого циклу входить вірш «Садок вишневий коло хати»? 
16.Скільки років тривало заслання Шевченка? 
17. Де відбував покарання поет? 
18. Кому присвячена поема "Кавказ"
19. Поема, в якій Шевченко зобразив справжню суть російського імперського режиму. 
20. Чиї слова автор узяв за епіграф до послання « І мертвим, і живим…» 
21. Кому Т.Шевченко присвятив поему « Катерина»? 
22.  У якому році вийшов «Кобзар»? 
23. Де поховано Т.Г.Шевченка?
24. Хто сказав про Шевченка «Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком і вказав нові світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим…» 



   16.04.2020
                                       Трагедія жінки - матері в поемі Т.Г. Шевченка "Катерина"
Любі дев'ятикласники, до вашої уваги чудова поема "Катерина" Тараса Шевченка.
1. Прочитайте теоретичний матеріал.
2. Прочитайте поему за посиланням.
3. Перегляньте відео ( скорочений варіант)
4. Виконайте тест - ЗНО. НА ОЦІНКУ

Аналіз поеми “Катерина” Тараса Шевченка



«Катерина» (1838)
Жанр: ліро-епічна соціально-побутова поема з народного життя.
Тема: розповідь про трагічну долю матері-покритки та дітей-безбатченків в експлуататорському суспільстві та зображення розбещеності російського офіцерства.
Образи поеми:
  • Катерина — образ України
  • Іван — образ байстрюка
  • Офіцер — негідник (в кульмінації).
Сюжет і композиція
Ліричний вступ
Поема розпочинається зверненням-застереженням до дівчат не кохати москалів-па-ничів, бо їхня «любов» зрадлива, легковажна, а покинуті «москалями» дівчата часто гинуть морально або накладають на себе руки.
Сюжетна основа твору — розповідь про нещасливе кохання сільської дівчини Катрі, яка на свою біду полюбила пана-офіцера.
Зав’язка сюжету
Знайомство Катерини з офіцером Іваном, його від’їзд і народження у Катрі позашлюбного сина, що викликало осуд усього села.
Перший розділ закінчується повідомленням про те, що «вернулись москалики», але «іншими шляхами» (не до Катерини, яка все чекає на батька дитини). Батьки, прислухаючись до суспільної думки, не можуть чекати.
Другий розділ починається драматичною сценою. У глибокій зажурі сидять за столом батьки Катерини. Мати докоряє дочці тим, що вона, не пошанувавши ні своєї, ні батьківської честі, народила позашлюбне дитя, що є великою ганьбою. Батькам краще не мати на старості підтримки від дочки, аніж на кожному кроці чути глузування з боку односельців. Тому мати проганяє Катерину, наказавши не зізнаватися нікому, що в неї є мати:
Проклятий час-годинонька,
Що ти народилась!
Якби знала, до схід сонця
Була б утопила…
Катерина падає на коліна, просячи пробачення. Але батьки непохитні у своєму рішенні. «Молись Богу та йди собі — мені легше буде», — звучать слова батька.
Третій розділ розпочинається спокійним пейзажем, що підкреслює контрастність між природою і суспільним життям. Катерина з дитиною блукає «чи в лісі», «чи на полі», «чи в діброві з-під колоди вовка виглядає», прямуючи на схід. Зустрічає чумаків, розповідає про свою нещасливу долю.
Настала зима, а Катерина майже боса йде в Московщину. Покритка зустрічає « москаликів », та на ввічливе запитання про Івана почула від них у відповідь грубий, образливий жарт.
Четвертий розділ
Кульмінація — зустріч Катерини з Іваном. Сподіваючись на обіцяні почуття, дівчина звертається до офіцера ніжними словами, але той робить вигляд, що не знає її, дає грубий наказ прибрати її з дороги.
Розв’язка 
У розпачі Катерина залишає дитину серед шляху, а сама топиться у ставку. П’ятий розділ (виконує роль епілогу): син Катерини (уже підліток) — поводир у сліпого кобзаря. Хвилюючою є його зустріч з батьком, тепер великим паном, що відцурався своєї дитини.

Проблематика
  • любов і страждання;
  • батьки і діти;
  • моральні закони тогочасного суспільства, їх порушення;
  • честь і безвідповідальність;
  • крах ілюзій
Поема написана незабаром після викупу Т. Шевченка з кріпацтва. На допиті в ІІІ відділі поет сказав:
“Первое мое стихотворение под названием “Катерина” посвящено Жуковскому, которое возбудило энтузиазм в малороссиянах, и я стал продолжать писать стихи, не оставляя живописи”.
За жанром це реалістична соціально-побутова поема з елементами романтичної поетики про долю простої селянської дівчини, яку збезчестив офіцер-дворянин.
Поема «Катерина» — перший твір, у якому поет звернувся до теми жінки-покритки і ширше – жінки-матері. Ця тема стала наскрізною в подальшій поетичній і прозовій творчості Т Шевченка («Слепая», «Відьма», «Наймичка», «Марія» та ін.). Молода українська дівчина на ім’я Катерина зустрічається з російським офіцером (вона у творі називає його Іваном) і згодом вагітніє від нього. А її коханий тим часом поїхав на війну в Туреччину, вона чекає його повернення, але він так і не повертається.
Катерина після народження її сина-байстрюка стає ганьбою для своїх батьків і посміховиськом для чужих людей. Засмучені батьки проганяють її геть з дому разом з дитиною. Дівчина йде шукати свого коханого аж у Москву. Вона зустрічає російських солдат, у них вона питає про свого коханого, але ті нічого не знають та тільки насміхаються з неї. Її разом із сином у дорозі застає зима. Катерина зупиняється із сином у шинку і незабаром дійсно зустрічає Івана разом з іншими солдатами, але той і знати її не хоче, вона сподівається, що він хоч візьме із собою свого сина.
Катерина виносить дитя щоб показати його батькові, але той просто утік. У відчаї Катерина кладе сина на шлях, а сама біжить у діброву до ставу де і топиться. Плач малої дитини почули лісники і врятували мале хлопча. У наступному епізоді син Катерини у якості провожатого іде разом із старим кобзарем до Києва.
У берлині їде Іван і його жінка, яка покликала хлопчика до себе та дала гроші. Батько впізнав сина, але потім «одвернувся». Для твору характерна віршувальна різноманітність, особливо відрізняються в ньому ліричні відступи і частини поеми, що містять розвиток дії. Це сприяє більш яскравому й повному вираженню авторського задуму, чітко розмежовує частини твору.

                                                                     Читати поему ТУТ



Тест-ЗНО .
1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив...
А Своїм сестрам.
Б Усім дівчатам.
В В. Жуковському.
Г Якову де Бальмену.
2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони...
А Не цуралися будь-якої роботи по господарству.
Б Не ігнорували народних звичаїв та обрядів.
В Не лінилися здобувати освіту.
Г Не кохалися з москалями.
3. Через що милий залишив Катерину, через те, шо:
А На цьому наполягали батьки дівчини.
Б Люди почали дорікати козаку, дізнавшись про можливу неславу дівчини.
В Москаль вирушив у похід до Туреччини.
Г Вона йому набридла.
4. Яку пісню співала героїня вночі біля криниці?
А Весільну.
Б Галю.
В Жниварську.
Г Гриця.
5. У чому виявилася самовпевненість дівчини?
А У неповторності власної краси.
Б Можливості гарно співати і танцювати.
В Вихованні своєї дитини.
Г Обізнаності народних прикмет.
6. З приводу чого зажурилися батьки Катерини?
А Через відсутність чоловіка у дочки.
Б Її хворобу.
В Неврожай.
Г Непорозуміння із сусідами.
7. Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї зневажливо:
А «Виховуй свою дитину як знаєш».
Б «Іди шукай у Москві свекрухи».
В «Не з’являйся більше на мої очі».
Г «Живи як знаєш серед люду чужого». 
8. Докоряючи дочці за її легковажність і неславу, мати одночасно... А Розмірковує над долею байстря.
Б Клопочеться про власний імідж.
В Хвилюється з приводу того, хто її поховає.
Г Співчуває їй.
9. Перед тим як залишити рідну домівку, Катерина...
А Тричі перехрестилася.
Б Поцілувала батьків.
В Набрала землі під вишнею.
Г Попрощалася з дружками. 
10. Героїня у зимову негоду знайшла притулок...
А Біля старої верби.
Б У чумаків.
В У жебраків.
Г У лісника. 
11. Кого стосується така характеристика: «Дала, кажуть, бровеня­та, / Та не дала долі!» ?
А Катерину.
Б Сироту Івана.
В Старця.
Г Наймита у пана. 
12. Як склалася подальша доля Івася, сина Катерини, наприкінці твору? Він:
А Потрапив у родину до свого батька.
Б Служив козачком у пана.
В Був поводирем сліпого кобзаря.

Г Став жебраком.

                                                                              13.04.2020
Складне речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком


Завдання
1. Перегляньте відео, розберіться із цим типом складних речень.
2. Попрацюйте з параграфом 24.
3. Виконайте вправи 321 (усно), 322 та 325 ( письмово).Це ДЗ.
                                                          Учіться із задоволенням!
                       Сила та розум — краса людини(нар. творчість)




09.04.2020
                                                                     Література
                                           Жіноча доля у творах Т. Шевченка
1. Перегляньте перше відео і дізнаєтесь про особисте життя Т.Г.Шевченка
2. Перегляньте друге відео і дізнаєтесь, які вони, його героїні.
3. Прочитайте матеріал підручника ( стор. 228- 233).
4. Виконайте завдання (стор.232-233) 1, 2, 3, 11 - письмово.












  Любі дев'ятикласники!
                 Сподіваюсь ,що ви долучились до проєкту "Всеукраїнська школа     онлайн", який стартував сьогодні  6 квітня..Вам викладатимуть найкращі вчителі країни, тому не лінуйтесь - працюйте!
А ми з вами закріплюємо тему " Складне речення з сурядним і підрядним зв'язком.Розділові знаки".Якщо ви розібрались із теорією параграфів 22, 23, виконуйте вправу 317 ( це і буде ДЗ).
Ті, хто "плавають", прочитайте теоретичний матеріал або матеріал минулого заняття ( нижче)
Для учнів ,які мають оцінки достатнього й висого рівнів додаткова домашня вправа 318.. 

    




02.02.2020
ЛІТЕРАТУРА 
ТЕМА
Тарас Шевченко . Поема " І мертвим, і живим, і ненародзеним ...". Засудження комплексу меншовартості, національного безпамятства та байдужості до рідної мови.
ЩО РОБИТИ
1. Прослухайте уважно поему " І мертвим, і живим, і ненародженим...", слідкуючи за підручником (стор. 218-224)
2. Прослухайте аналіз поеми ( обовязково).
3. Прочитайте теоретичний матеріал підручника ( стор.224 -226). 
4. Вивчіть уривок напам'ять від слів "Якби ви вчились так,як треба..." (стор.220)
до слів" Правнуки погані" та розкажіть своїм батькам, нехай вони вас оцінять.
    НАГАДУЮ :
ЦЕ ВЖЕ ТРЕТІЙ УРИВОК НАПАМ'ЯТЬ!
НЕ ЛІНУЙТЕСЬ! ВЧІТЬ!
.







30.03.2020
1. Ззнайомтесь із інформацією . поданою нижче.
2.Прочитайте параграф підручника  23.(стор.)144.
3.Виконайте вправи 312 (І,ІІ), 313 ( ІІІ).
 












Складні речення із сурядним і підрядним типами зв’язку .Розділові знаки в них.


Ця тема є однією із завершальних, які стосуються складнопідрядних речень. Такі речення важливі, адже у мовленні ми часто утворюємо складні речення, поєднуючи їх різними типами зв’язку. Майбутнім учасникам ЗНО необхідно розрізняти їх і правильно будувати такі конструкції.

У складному реченні можуть поєднуватися різні види зв’язку: сурядний і підрядний, сполучниковий і безсполучниковий. Одні частини таких речень з’єднуються сполучниками сурядності, інші — сполучниками підрядності та сполучними словами або взагалі безсполучниковим зв’язком.
Найпоширенішими зі складних речень є сурядно-підрядні, у яких одні прості речення поєднуються сурядним зв’язком, а інші — підрядним.
Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком можуть мати різну будову:
1) Від одного з речень, з’єднаних сурядним зв’язком, залежить одне або кілька підрядних:
  • Ідуть од шахти шахтарі, А даль така широка та іскриста Там, де рум’яна стежка од зорі Біжить в село, що стало уже містом (В. Сосюра).
2) Кожне з речень, з’єднаних сурядним зв’язком, має залежне підрядне речення:
  • Розпухле вухо Тимка, на якому засохла кров, кинуло Орисю в жар, і їй хотілося торкнутися до нього пальцями, щоб зняти з нього біль, але вона не наважувалася цього зробити, щоб не спричинити ще більшого болю (Г. Тютюнник).
3) Два чи кілька речень, з’єднаних сурядним зв’язком, мають спільне підрядне:
  • Така там була температура, і так мене парою проймало, і стільки крові з мене вийшло, що я відчув себе здоровшим (Ю. Яновський).
Між двома сурядними реченнями, з’єднаними сполучниками і (й), та (у значенні і), якщо вони мають спільне підрядне, кома не ставиться:
  • Тільки що Марія розпалила в печі й приставила горщики, у вікнах замиготіла чорна смушева шапка й блиснули чорні брови (І. Нечуй-Левицький).

  Завдання з літератури 26.03.2020
Для самостійного опрацювання поема "Кавказ" Тараса Шевченка.
1. Прослухайте аудіозапис поеми,слідкуйте за підручником ( стор.209- 214).
2. Прослухайте аналіз поеми , складіть паспорт твору ОБОВ'ЯЗКОВО!
3.Прочитати критичний матеріал до поеми на стор.214- 216.
4. Виконайте письмово питання № 11, 12( стор.217)
5. Вивчіть напам'ять уривок з поеми ОБОВ'ЯЗКОВО , бо це за програмою ЗНО: від слів
 За горами гори, хмарою повиті...  ( стор.210) , закінчуючи словами :

За вас правда, за вас слава
І воля святая!                                     ( стор. 211)
6. Розкажіть уривок свої рідним!
                      УРИВОК ІЗ ПОЕМИ "СОН" СПОДІВАЮСЬ ВЖЕ ВИВЧЕНИЙ !







АЛГЕБРА
1. Опрацювати параграф 16.
2. Виконати завдання № 16.14, № 16.15, № 16.17, №16.18
3. Опрацювати параграф 17.
4. Виконати завдання № 17.2, № 17.4, № 17.8, № 17.14

                                                                 ГЕОМЕТРІЯ
1. Опрацювати параграфи 12, 13.
2. Виконати завдання № 13.4, 13.14
                                                             
                                                               УКРАЇНСЬКА МОВА ( виконати до 24 березня)
1. Опрацювати параграф 22.
2. Подивіться відеоурок
3. Виконати вправи 300, 302 в робочих зошитах

                                                                             ЛІТЕРАТУРА (виконати до 22березня)
1. Прочитайте поему Т.Шевченка "СОН"або прослухайте

2. Вивчіть уривок
3.Складіть і запишіть у зошити Паспорт твору за поданою інформацією.

Аналіз "Сон (У кожного своя доля...)"

Автор: Тарас Шевченко
Рік: 1844
Підзаголовок: "Комедія"
Літературний рід: ліро-епос
Жанр: сатирична поема, поема-інвектива
Провідний мотив: засудження справжньої суті російського імперського режиму.
Головні ідеї: засудження кріпосництва та самодержавства в Росії; викриття аморальності паразитизму та вірнопідданства, заклик до людської гідності, пробудження національної свідомості.
Епіграф: «Дух истины, его же мир не может прияти, яко не видит его, ниже знает его.»
Композиція: поема орієнтовно розмежовується на такі частини:
  • пролог;
  • покріпачена Україна;
  • сибірські нетрі;
  • самодержавний Петербург;
  • прийом у царських палатах;
  • видіння над Невою;
  • вранішня столиця;
  • другий прийом у палатах.
Сюжет:
Експозиція: пролог, в якому Шевченко роздумує над тим, що у кожної людини своя доля; зображення соціальних й моральних гріхів, які процвітають в країні.
Зав’язка: п’яний ліричний герой лаштується до сну і врешті-решт летить до неба.
Розвиток подій: зображуються картини життя у часи, коли простий люд був покріпачений самодержавством.
Кульмінація: сатирично висміюються кати і грабіжники народу.
Розв’язка: «Не здивуйте, / Брати любі, милі, / Що не своє розказав вам, / А те, що приснилось
4. Виконайте тести.
Запитання 1
1.  Царицю поет у творі називає...
варіанти відповідей

Опалим листям.


Зів’ялою квіткою.

Пораненим птахом.


Засушеним опеньком.
Запитання 2
2. «Щедра та розкішна» людина...
варіанти відповідей

Храми мурує.


Не реагує на будь-яке лихо.

Богобоязлива.


Намагається «неситим оком за край світа зазирати».
Запитання 3
3.  «Царят і старчат» поет називає...
варіанти відповідей

Загарбниками і поневолювачами рідного краю.


Тихими і тверезими.

Байдужими до власної долі.


Адамовими дітьми.
Запитання 4
4. Хижина ліричного героя, що з’явився напідпитку додому, нага­дувала...
варіанти відповідей

Тихий рай.


Садок вишневий.

Достиглу ниву.


Море перед бурею.
Запитання 5
5. Як характеризується сон п’яного з бенкету?
варіанти відповідей

Казковим.


Віщим.

Миттєвим.


Дивним.
Запитання 6
6.Птах, який супроводжував політ героя у сні.
варіанти відповідей

Сокіл.


Сова.

Жайворонок.


Орел.
Запитання 7
7. Вирушаючи у підхмарну подорож, герой залишає край...
варіанти відповідей

Неприязний.


Де землі родючії й сади квітучії.

Сліз і страждання.


Богом забутий.
Запитання 8
8. Твір Т. Шевченка, про героїню якого згадує він у «Сні», зазнача­ючи: «То покритка, попідтинню / з байстрям шкандибає, / бать­ко й мати одцурались, / й чужі не приймають».
варіанти відповідей

«Тополя».


«Лілея».

«Катерина».


«Причинна».
Запитання 9
9. З якою метою оповідач звертається до Бога? Щоб він:
варіанти відповідей

Побачив, що відбувається на землі.


Покарав винних у соціальній несправедливості.

Поспівчував горю покритки.


Щораз ощасливлював бідних людей.
Запитання 10
10. Для чого ліричний герой здійснював мандри по небу? Щоб:
варіанти відповідей

Віднайти на краю світу рай.


Дослідити життя в підхмар’ї.

Відчути радість і насолоду від цього.


Поспілкуватися з Богом.
Запитання 11
11.Пролітаючи над містом, сновидець міг спостерігати...
варіанти відповідей

Спорудженням храмів.


Муштрою солдат.

За театральним дійством.


Катуванням злочинця.
Запитання 12
12.  Закінчіть фразу відповідно до змісту твору: « У всякого не тільки своя доля, а й ...»
варіанти відповідей

Погляд на довкілля.


Індивідуальні здібності.

Нахили і здібності.


Життєвий шлях.

Немає коментарів:

Дописати коментар